استفاده از خون دهان برای تشخیص یا بررسی کنترل دیابت در ویزیت دندانپزشکی

 26 فوریه 2015- استفاده از خون شیار لثه gingival crevicular bloodیا GCBبرای  بررسی هموگلوبین A1Cارزشی معادل استفاده از خون تهیه شده از نوک انگشت (FSB) دارد، ضریب همبستگی*بین نمونه های خونی تهیه شده از 408 بیمار درهر دو روش برابر با 0.991بود.

آزمایش هموگلوبین A1Cاز سوی انجمن دیابت آمریکا به منظور شناسایی دیابت و کنترل قندخون تایید شده است.

حدود 8.1میلیون نفر از 29.1میلیون آمریکایی مبتلا به دیابت  از بیماری خود آگاه نیستند(تشخیص دیابت در این افراد انجام نشده است)،همچنین بسیاری از افراد مبتلا به دیابت کنترل گلایسمیک ضعیفی بر بیماری خود دارند. با توجه به این موضوع که بسیاری از افراد سالانه برای مراقبت های دندانی به دندانپزشکان مراجعه می کنند اما برای بررسی های روتین به پزشکان مراقبتهای اولیه مراجعه نمی کنند، مراجعات دندانپزشکی را به فرصت مناسبی برای غربالگری دیابت و نظارت بر کنترل قندخون بسیاری از بیماران در معرض خطر تبدیل کرده است.

حال  نتایج یک مطالعه  جدید که در مجله ی American Journal of Public Healthمنتشر شده است نشان می دهد که استفاده از خون شیار لثه GCBبرای اندازه گیری هموگلوبین  A1Cفرصت مناسبی برای غربالگری دیابت در میان افراد پرخطر است (دیابت تشخیص داده نشده ) و قدم اول برای شناسایی افرادیست که نیاز به انجام آزمایشات بیشتر برای بررسی وضعیت دیابت خود دارند.

 مطالعه ی اخیر " پتانسیل نظارت بر کنترل قندخون وغربالگری دیابت در معاینات دندانپزشکی با استفاده  از خون دهان" بر مبنای یک  مطالعه ی آزمایشی اولیه  انجام گردید که در آن  استفاده از خون دهان برای غربالگری دیابت در معاینات روتین  دندانپزشکی امکان سنجی شد و صحت نتایج آن  مورد بررسی قرار گرفت.

دکتر Straussو همکارانش دریافتند شرکت کنندگانی که  حداقل 45 سال سن داشتند احتمالاً از معاینات دندانپزشکی که در آن غربالگری دیابت انجام می شود سود بیشتری نصیبشان می شود. محققان همچنین می گویند: آزمایش HbA1cدرمعاینه ی دندانپزشکی می تواند یک فرصت دیگر برای تعیین میزان کنترل قندخون درمیان افرادی باشد که در حال حاضر به دیابت  مبتلا هستند.

دکتر Straussمی گوید: مطالعه ی ما دارای اهمیت قابل توجهی دربهداشت عمومی است زیرا ارزش و اهمیت سرمایه گذاری بر این فرصت را درمعاینه ی دندانپزشکی برای غربالگری افراد در معرض خطر که هنوز بیماری دیابت در آنها تشخیص داده نشده است (بخصوص برای افراد 45 ساله و بزرگتر) و برای نظارت بر کنترل قند خون در افرادیکه  درحال حاضر به این بیماری مبتلا هستند، نشان می دهد. این کار سبب تشویق  بیماران دیابتی  به حفظ بیشتر سلامت خود می گردد.

ثبت نام از بیماران و جمع آوری اطلاعات برای این تحقیق در کلینیکهای مراقبت جامع در کالج دندانپزشکی دانشگاه نیویورگ از ماه ژوئن 2013 تا آوریل 2014 انجام گردید.

*ضریب همبستگیابزاری آماریبرای تعیین نوع و درجه رابطهٔ یک متغیر کمیبا متغیر کمی دیگر است. ضریب همبستگی، یکی از معیارهای مورد استفاده در تعیین همبستگی دو متغیر است. ضریب همبستگی شدت رابطه و همچنین نوع رابطه (مستقیم یا معکوس) را نشان می‌دهد. این ضریب بین ۱تا ۱- است و در عدم وجود رابطه بین دو متغیر، برابر صفر است.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2015/02/150226163247.htm